on-line Tiráž on-line
 Elektronická učebnice literatury > Moderní umělecké směry > Symbolismus  © Radek Sárközi 

zvětšit

Redon: Oko krouží jako nějaký zvláštní glóbus směrem k nekonečnu

zvětšit

Moreau: Zjevení

SYMBOLISMUS

Řecké slovo „symbolon“ původně označovalo smluvený poznávací znak členů tajné organizace. Symbolisté se hlásili k myšlenkám prokletého básníka Mallarméa, jenž hledal v poezii kouzlo a tajemství. Považoval ji za jedinou cestu k Absolutnu, která je ovšem vyhrazena pouze zasvěceným. Básník má směřovat k nedosažitelnému a k abstraktním ideám. Nepojmenovává předmět přímo, ale snaží se ho evokovat uměleckými prostředky skrze symboly (znaky). Odvrat od realistické popisnosti a orientace na fantastickou obraznost, mysticismus, hermetismus a transcendentní prožitky činí ze symbolismu nádherný, ale velmi těžce pochopitelný směr. Symbolisté chápali svět i vesmír jako harmonický celek.
V roce 1886 sepsal básník Jean Moréas první Manifest symbolismu. Vrcholná symbolistická díla vytvořil Maurice Maeterlinck, Paul Valéry, Paul Claudel nebo Otokar Březina.
Symbolističtí malíři navazovali na tvorbu postimpresionisty Gauguina. Roku 1889 se k němu přihlásila francouzská skupina Nabis (Proroci), jejímiž členy byli výtvarníci Maurice Denis, Paul Sérusier [serizje] nebo Jean Édouard Vuillard [vuijár]. K nejznámějším symbolistům patří Odilon Redon nebo Gustave Moreau [moro]. Můžeme sem zařadit i sochaře Augusta Rodina [ogist roden], tvůrce monumentální Brány pekel. V Čechách měl k symbolismu nejblíže sochař František Bílek a malíři Jan Preisler nebo Max Švabinský, částečně rovněž Alfons Mucha.

zvětšit

Gauguin: Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme?
zvětšit

Rodin: Brána pekel

zvětšit

Preisler: Černé jezero

  • Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme?
  • Která vědní disciplína se zabývá symboly? Co o ní víš?
  • Srovnej tvorbu symbolistů a prerafaelitů.
  • Jean Moréas (1856-1910)
    Řecký básník Ioannis Papadiamantopulos žil v Paříži a psal francouzsky pod pseudonymem Jean Moréas [žán moreas]. Roku 1886 vydal Manifest symbolismu. Brzy se ale od tohoto směru odvrací a zakládá Románskou školu, která hledala inspiraci v antice a klasicismu a upřednostňovala větší srozumitelnost. Do češtiny byly přeloženy pouze jeho Povídky ze staré Francie a několik básní.

    zvětšit

    Rodin: Boží ruka

    Jean Moréas: Manifest symbolismu



    Moréas na sebe vzal roli teoretika a propagátora symbolismu. V Manifestu symbolismu odsoudil tvorbu parnasistů a požadoval poezii plnou neobvyklých a sugestivních obrazů. Těmto programovým zásadám odpovídá i jeho umělecká tvorba. Ostatní symbolisté ovšem s jeho výklady úplně nesouhlasili...

    zvětšit

    Moreau: Orfeus


  • Charakterizuj Moréasovu poezii.
  • Souhlasíš s jeho názory?
  • Maurice Maeterlinck
    (1862-1949)
    Belgický spisovatel Maurice Maeterlinck [moris mátrlink, meterlenk] psal francouzsky. Skládal symbolistické verše, ale proslavil se především jako dramatik – Slepci, Sedm princezen, Pelléas a Mélisanda, Ariana a Modrovous nebo Modrý pták. Psal rovněž eseje – Poklad pokorných, Moudrost a osud, Inteligence květin nebo Velké tajemství. Publikování eseje Smrt bylo zakázáno, protože se v něm postavil na stranu euthanasie. Roku 1911 získal Nobelovu cenu za literaturu.



  • Co je féerie?
  • Drama Pelléas a Mélisanda zhudebnil Claude Debussy. Které další skladby tohoto skladatele znáš? Slyšel/a jsi nějakou? Jak se ti líbila?
  • Co je euthanasie? Co si o ní myslíš? Proč?
  • Maurice Maeterlinck: Modrý pták

    Maeterlinckova dramatická féerie líčí snovou výpravu sourozenců Tyltyla a Mytyly za Modrým ptákem. Díky zázračnému diamantu od čarodějky Beryluny ožijí obyčejné věci – Chléb, Cukr nebo Mléko a Kočka se Psem začnou mluvit. Pod vedením Světla navštěvují obě děti za jejich doprovodu různé kraje. V Zemi vzpomínek se setkají s mrtvými prarodiči a sourozenci a získají Ptáka vzpomínky, který ale vzápětí zčerná. Palác Noci obývají Nemoci, Války, Temnoty a Hrůzy, ale modří ptáci, které zde pochytají, na světle zemřou. V lese je zajmou oživlé stromy a divoká zvířata. V Zahradách Štěstí se setkávají s personifikovanými postavami různých Štěstí a Radostí jako Být zdráv, Svěžího vzduchu, Nevinných myšlenek, Běhat rosou bosýma nohama nebo Vidět, co je krásné. Poslední Království budoucnosti obývají dosud nenarozené děti, které Čas posílá na svět. Modrý pták, který v sobě ukrývá „velké tajemství podstaty věcí a štěstí“, jim vždy nějak unikne. Až když se děti probudí, nahlédnou, že domov je nejkrásnějším místem na světě a že zde mají i Modrého ptáka – hrdličku. Dají ho nemocné dcerce sousedky Berlingotové, a ta se jako zázrakem uzdraví.

    zvětšit

  • Chtěl/a by ses setkat s někým, kdo zemřel? S kým a proč?
  • O čem byste si povídali?
  • Mají zvířata duši? A co věci?
  • Vážíme si dostatečně věcí, které máme?
  • Které životní hodnoty jsou pro tebe nejdůležitější? Proč?
  • Liší se nějak žebříček hodnot tvých spolužáků, rodičů a kamarádů? Jak?
  • Co si myslíš o Maeterlinckovi?
  • Paul Valéry (1871-1945)
    Francouzský básník Paul Valéry pracoval v reklamní agentuře. Hojně navštěvované byly jeho přednášky o umění. Patřil k obdivovatelům Mallarméa. Proslul jako autor básnické skladby Mladá Parka nebo děl Narcis, Pythie a Kouzla. Své eseje vydal v cyklu Verieté a Sešity, který zahrnuje celkem 261 dílů o 26 600 stránkách.

  • Kdo byli Narcis, Pythie a Parka?
  • Paul Valéry: Mladá Parka

    Poému Mladá Parka (1917) psal Valéry přes tři roky. Podle názorů tohoto spisovatele není poezie iracionální a podvědomá tvorba, ale rozumová konstrukce. Valéry vyzdvihoval význam antické tradice, klasicistního řádu a rovnováhy. Před záblesky inspirace upřednostňoval soustavnou práci. Nic z toho ale neubírá jeho dílům na básnivosti.

    zvětšit

    Rodin: Danaovna






  • Jak se ti líbí Rodinovy plastiky?
  • Srovnej Valéryho poezii s tvorbou ostatních symbolistů.
  • Rozumíš jí? Proč?
  • Paul Claudel (1868-1955)
    Francouzský spisovatel Paul Claudel [pól klodel] sám sebe považoval za básníka katolického. Pracoval jako konzul a velvyslanec v Číně, USA, Německu, Brazílii, Japonsku, Belgii i Praze (1909-1911). Proslul svými dramaty – Saténový střevíček i básněmi – Patero velkých ód nebo Svaté obrázky z Čech. Claudel patřil k pravidelným návštěvníkům tzv. úterků u Mallarméa.

    Claudelova poezie

    Claudela velmi ovlivnily Rimbaudovy lyrické prózy. Jako křesťan měl ale blíže k Bohu než k rimbaudovské „sezoně v pekle“. Spolu s Valérym bývá považován za nejvýznamnějšího představitele druhé generace francouzských symbolistů, tzv. neosymbolistů.

    zvětšit

    Redon: Kyklop

  • Najdeš v Claudelově básni rysy moderních uměleckých směrů?
  • Otokar Březina (1868-1929)
    zvětšit

    Václav Jebavý se narodil v Počátkách u Pelhřimova a zemřel v Jaroměřicích nad Rokytnou. Pracoval jako učitel v Nové Říši na Moravě a žil samotářským životem. Podepsal manifest České moderny. Své rané texty odmítl publikovat a nehlásil se k nim. Pod pseudonymem Otokar Březina vydal básnické sbírky Tajemné dálky, Svítání na západě, Větry od pólů, Stavitelé chrámu a Ruce a knihu esejí Hudba pramenů. Posmrtně vyšly eseje Skryté dějiny, básně z nedokončené básnické sbírky Země a Březinova korespondence.

  • Pokus se zjistit o Březinovi více.
  • Co víš o Bílkovi? Charakterizuj jeho výtvarnou tvorbu. Líbí se ti? Proč?




    zvětšit

    Bílek: Hudba pramenů
  • Březinova poezie

    Březinova díla patří k tomu nejnáročnějšímu a také nejhlubšímu, co lze v české literatuře najít. Ve svých básních se zabýval smyslem života a smrti, poselstvím geniálních jedinců nebo významem lidského společenství. Jeho mystické verše se dotýkají podstaty věcí i jevů a sugestivní formou evokují duševní stavy. Březina je básnícím filozofem, jehož verše sklízejí oprávněný obdiv i dnes.



    zvětšit

    Bílkova ilustrace k Březinově básnické sbírce Ruce

    Březinovy eseje

    Vrcholem Březinovy tvorby jsou jeho eseje. Vyšly v souborech Hudba pramenů a Skryté dějiny. Autor v nich řeší podobné problémy jako ve své poezii, stejná jsou i hlavní témata, také způsob nazírání na svět je obdobný.

    zvětšit

    Bílek: Matko!

  • Rozumíš Březinovým básním? Jak na tebe působí?
  • Srovnej básně Moje matka a Ruce. O čem pojednávají?

    zvětšit

    Bílek: Místa harmonie a smíření








  • Srovnej Březinovu tvorbu básnickou a esejistickou.
  • Co si Březina myslel o umění?
  • Na kterých myšlenkách je postavena esej Skryté dějiny?
  • Porovnej slovníkovou definici pojmu esej s Březinovými texty.
  • Katolická moderna
    zvětšit

    Bílek u své sochy Modlitba nad hroby

    Katolická moderna

    Katolická moderna sdružovala kněze, kterým se nelíbila zastaralá didaktická a moralistická tvorba křesťanských spisovatelů. Roku 1895 vystoupili almanachem Pod jedním praporem, Karel Dostál-Lutinov publikoval programovou stať Co jest poezie a začal vydávat časopis Nový život (1896-1907). Sigismund Bouška a Xaver Dvořák měli nejblíže k symbolismu. Jindřich Šimon Baar a František Sušil zase zdůrazňovali význam lidových tradic. Hlavním tématem děl katolických modernistů byla víra v Boha.

    zvětšit

    Mé heslo „Odi profanum“.
    Cíl umění je Boha ctít.
    Co z Boha je, má k Bohu jít –
    a tvaru dáti Božím snům.
    (Sigismund Bouška)

    *Odi profanum = Nenávidím světské
    Internetové stránky
  • Symbolismus
  • Moréas
  • Maeterlinck
  • Valéry
  • Valéry
  • Valéry: Degas, tanec a kresba
  • Březina
  • Březina: Hudba pramenů
  • Redon, malíř
  • Rodin, sochař
  • Bílek, sochař
    Exkurze
  • Muzeum Františka Bílka, Praha
  • Bílkova vila, Chýnov u Tábora
  • Mucha: Slovanská epopej, Moravský Krumlov
  • Památník Maxe Švabinského, Kroměříž


    zvětšit

    Mucha: Slovanská epopej: Zavedení slovanské liturgie
  • Doporučená četba

  • Batůšek, Stanislav: Katolická moderna, Arca JiMfa, Třebíč 1996
  • Box 1994/1 (časopis, téma Bílek a Březina)
  • Březina, Otokar: Básně, Československý spisovatel, Praha 1958
  • Březina, Otokar: Eseje, Votobia, Olomouc 1996
  • Březina, O.: Nebezpečné sklizně, Československý spisovatel, Praha 1968
  • Claudel, Paul: Múza milost, přel. I.Slavík, Mladá fronta, Praha 1969
  • Deml, Jakub: Mé svědectví o Otokaru Březinovi, Votobia, Olomouc 1994
  • Francouzský symbolismus, Československý spisovatel, Praha 1974
  • Jan Preisler, 1872-1918, Praha 2003 (katalog k výstavě)
  • Lakomá, Emilie: Úlomky hovorů Otokara Březiny, Jota, Brno 1992
  • Maeterlinck, Maurice: Modrý pták, přel. S.Bartošová, SNKLU, Praha 1963
  • Putna, Martin C.: Česká katolická literatura v evropském kontextu 1848-1918, Torst, Praha 1998
  • Redon, Odilon: Samomluvy, přel. J.Hamzová, Torst, Praha 1996
  • Stavba ve výši, Sborník věnovaný památce Otokara Březiny, Blok, Praha 1970
  • Tille, V.: Maurice Maeterlinck, Praha 1910
  • Valéry, Paul: Básně, přel. J.Palivec, BB art, Praha 2001
  • Valéry, P.: Literární rozmanitosti, Praha 1990
  • Valéry, P.: Pan Teste, přel. M.Žilina, Odeon, Praha 1971
  • Vlídná setkání, Vzájemná korespondence Otokara Březiny a Sigismunda Boušky, Votobia, Olomouc 1996
  • Zajatci hvězd a snů, Argo, Praha 2000 (katalog k výstavě)
  • Zika, Josef: Otokar Březina, Melantrich, Praha 1970
  • Vypracuj písemný referát o některé z uvedených knih.
  • Jaký je tvůj názor na symbolismus?

    zvětšit

    Švabinský: Splynutí duší

    zvětšit

    Mucha: Slovanská epopej: Slavnost Svantovítova na Rujaně