on-line Tiráž on-line
 Elektronická učebnice literatury > Moderní umělecké směry >  © Radek Sárközi 

Obsah
  • Prokletí básníci
  • Impresionismus
  • Dekadence
  • Symbolismus
  • Civilismus, vitalismus, unanimismus
  • Anarchisté a buřiči +  S.K.Neumann
    +  Fráňa Šrámek
    +  F.X.Šalda

    zvětšit

    Gaudí: Casa Batlló
  • MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY

    Kunsthistorik Gombrich charakterizuje 19. století jako dobu „permanentní revoluce“ a „hledání nových měřítek“ v umění. Platí to především pro poslední třetinu 19. století a začátek 20. století. Epochu uměleckých slohů, které formovaly celou civilizaci po několik staletí (gotika, baroko...), uzavřel romantismus. Realismus už zasáhl pouze některé druhy umění a v 70. letech 19. století se začínají hlásit o slovo moderní umělecké směry jako impresionismus, symbolismus, vitalismus a civilismus, počátkem 20. století potom fauvismus nebo abstrakce. Patří k nim také naturalismus, dekadence a secese. Pro uvedené směry je typické, že ovlivnily pouze některé umělecké druhy, hlavně literaturu a výtvarné umění. Existovaly paralelně vedle sebe, takže konkrétní dílo mohlo formovat několik „ismů“ zároveň. Řada umělců prošla ve svém životě několika etapami, ve kterých kladli důraz na různé umělecké směry. Gogh, Cézanne, Gauguin a další postimpresionisté dospěli k originálnímu individuálnímu stylu, který předurčil další vývoj umění.
    Moderní (z francouzského moderne, tj. nejnovější, současný) umělci byli zprvu vysmíváni kritikou a publikum nejevilo o jejich tvorbu zájem. Přesto se rozhodli pro nelehkou cestu hledání nového uměleckého výrazu, kterou doprovázelo strádání, úsměšky, chudoba i vytěsnění na okraj společnosti (odtud označení prokletí básníci), a nevydali se pohodlnou cestou oficiální akademické tvorby. Historie jim dala za pravdu a dnes jsou právem oslavováni jako průkopníci moderního umění.
    Fin de siècle
    Pro duchovní atmosféru fin de siècle (franc. konec století) bylo typické odmítání starých tradičních hodnot. Dekadenti se odvracejí od skutečnosti a unikají do vysněného světa umění a požitků. Kolem sebe spatřují jen úpadek a nudu. Centrem moderního umění byla Francie, kam směřovali umělci z dalších evropských zemí (Gogh, Mucha, Maeterlinck...). Většina moderních uměleckých směrů dostala své jméno v Paříži. Trochu stranou stály Spojené státy americké, ale i odsud přicházely výrazné impulzy jako Whitmanův vitalismus a civilismus.

    zvětšit

    Hugo Boettinger: Lokomotiva v secesi držená
    Umění pro umění
    zvětšit

    Gaudí: Park Güell

    Lartpourlartismus

    Termínem lartpourlartismus [-pur-] (z francouzského l’art pour l’art, tj. umění pro umění) označujeme tendence, které se začaly projevovat v literatuře druhé poloviny 19. století. Základním principem lartpourlartismu byl kult „čistého“ umění, které je samo o sobě cílem. Autoři se soustřeďují na formální stránku svých děl a nezajímají se o mimoestetické funkce umění, např. společenskou, výchovnou nebo etickou. Propagátorem tohoto přístupu k umělecké tvorbě byl filozof Victor Cousin [kuzen], autor pojednání O pravdivém, krásném a dobrém (1853). Označení „umění pro umění“ prý vymyslel Victor Hugo. Za „manifest“ lartpourlartismu je považována předmluva Théophila Gautiera [teofil gotje] k jeho románu Slečna de Maupin (1834). Podle něj je tu umění především „samo pro sebe“, nejdůležitější je krása a její prožitek, který může umělecké dílo zprostředkovat. Gautierova programová báseň Umění, ve které požadoval od básníka především formální mistrovství, se stala krédem parnasistů. Gautiera obdivoval i Baudelaire a na jeho myšlenky navázali dekadenti. Prokletí básníci jako Verlaine a Mallarmé z tohoto směru přímo vyšli, ale brzy se vydali jinou cestou, zcela protikladnou. Stoupenci lartpourlartismu sice pohrdali lůzou a úspěchem a chtěli se obracet pouze ke kultivovanému publiku, ale brzy se stali oficiálními spisovateli a souputníky malířského akademismu. Jejich popularita a oslavování kritikou zabraňovaly prosazení moderních uměleckých tendencí.
    Parnas
    Parnas bylo volné sdružení francouzských básníků, kteří se ztotožnili s myšlenkou „umění pro umění“. Vůdčí osobností a teoretikem parnasistní školy byl Leconte de Lisle [lil]. Hlásili se k němu spisovatelé Banville, Prudhomme, Coppée, Heredia a zprvu také Verlaine nebo Mallarmé. Parnasisté spatřovali ideál v čisté poezii a absolutní kráse. Psali neosobní básně prosté romantických citů, inspirovali se výtvarným uměním, mytologií, exotikou nebo minulostí. Současné problémy je nezajímaly. Společně vystoupili sborníkem Současný Parnas (1866), už v 70. letech se ale skupina rozpadla. V Čechách přijal parnasistní estetiku Jaroslav Vrchlický.

  • Který mýtus se váže k řecké hoře Parnassos?
  • Individualismus a subjektivismus
    zvětšit

    Friedrich Nietzsche

    Individualismus a subjektivismus

    Konec století byl ve znamení vypjatého individualismu a subjektivismu. Šlo o přirozenou reakci na dřívější pozitivismus, materialismus a snahy o vědeckost, objektivní a nezaujatý přístup ke skutečnosti. Nový životní postoj předjímal už německý filozof Arthur Schopenhauer (1788-1860), autor pojednání Svět jako vůle a představa. Tvrdil, že život nabízí pouze nouzi, nudu, osamění, soupeření a šílenství. Dočasným východiskem z těchto strastí může být umění, které je vyhrazeno pouze geniálním jedincům, konečným pak popření vůle. Německý myslitel Friedrich Nietzsche (1844-1900), šel ve svých dílech Zrození tragédie z ducha hudby, Tak pravil Zarathustra nebo Antikrist ještě dál. Podle něj je podstatou světa vůle k moci. Nietzsche odmítá ideály, morálku i náboženství a považuje je za výplody chorých lidí a slabochů. Hlásá kult silného individua – nadčlověka a pesimistickou myšlenku věčného návratu. Pro vyznavače individuality se stal symbolem boje proti konvencím Satan, který se dokázal vzepřít samotnému Bohu. Ital Cesare Lombrosi (1836-1909) zdůraznil v knize Génius a šílenství přínos výlučných jedinců, které odděluje od bláznovství jen krůček. Proti státu jako hlavnímu utlačovateli svobodné vůle bojovali anarchisté. Tyto převratné myšlenky se setkaly s nadšeným ohlasem především mezi umělci.
    zvětšit

    Kupka: Kosmické jaro I

  • Nietzsche tvrdil, že člověk prochází třemi životními etapami – velbloud, lev a dítě. Co je pro ně typické? Ve které z nich se právě nacházíš?
  • Jak rozumíš Nietzschovým výrokům „Bůh je mrtev“ a „člověk je provaz natažený mezi zvířetem a nadčlověkem“?
  • Jmenuj nějakého génia. V čem spočívá jeho genialita?
  • Bohéma
    zvětšit

    Pissarro: Bulvár Montmartre v mlžném ránu






  • Jaký je rozdíl mezi operou, operetou a kabaretem?
  • Bohéma

    Pohrdání konvencemi a upjatou morálkou doprovázené neochotou podřídit se zkostnatělým normám vyvrhlo řadu zapřisáhlých individualistů na okraj společnosti. Zvláště umělci začali žít nespoutaným bohémským životem a vytvářeli si vlastní pravidla. Bavili se v nevěstincích a dalších pochybných podnicích. Upíjeli se v hospodách (zvláště oblíbený byl absint, později zakázaný kvůli negativnímu vlivu na psychiku). Hlásali volnou lásku. Spisovatelé se kvůli otevřenosti, s níž popisovali tento způsob života, ocitali před soudy a jejich díla byla cenzurována a konfiskována z mravnostních důvodů. Centrem bohémy i neřesti byl pařížský vrch Montmartre nebo Latinská čtvrť, kde vznikalo stále více nočních podniků. Novinkou byly kabarety. K nejslavnějším patřil literární kabaret Černá kočka (Le Chat Noire) a Moulin Rouge, kde se tančil odvážný kankán. Nesmrtelnost jim zajistili hlavně malíři, kteří na svých plátnech věrně zachytili návštěvníky i zaměstnankyně těchto zábavních podniků. V polovině 19. století vzniklá také opereta. Věnovali se jí Offenbach, Strauss, Lehár, Kálmán, Friml, Nedbal a další hudební skladatelé.
    zvětšit

    Plakát od Toulouse-Lautreca
    Výtvarné umění
    zvětšit

    Monet: Můstek v japonské zahradě

    zvětšit

    Degas: Hvězda

    Výtvarné umění

    Po obnovení obchodu s Japonskem začaly do Evropy proudit zdejší dřevořezy a další umělecká díla, tzv. japonerie, která přinášela zcela jiný pohled na kompozici a barevnost. Moderní umělci začali nejen pod jejich vlivem hledat nové výrazové prostředky. Velkou překážku představovala akademická tvorba. Oficiální malíři mohli od roku 1667 vystavovat svá díla v pařížském Salonu, ale mladé umělce mezi sebe nepustili. Museli si proto uspořádat neoficiální výstavy. Salon odmítnutých (1874) proslavila díla impresionistů, Salon Nezávislých (1884) představil tvorbu postimpresionistů a Podzimní salon (1905) byl ve znamení skandálu s fauvisty. Tyto výstavy způsobily poprask a kritikové z nich byli v šoku. Nový výtvarný projev se ale postupně prosadil. Průkopníky zmíněných moderních uměleckých směrů byli malíři. Auguste Rodin a další sochaři měli nejblíže k symbolismu. Architekturu tyto směry neovlivnily.

    zvětšit

    Renoir: Moulin de la Galette
    zvětšit

    Manet: Claude Monet maluje na své lodi

    zvětšit

    Gogh: Kosatce

    zvětšit

    Gauguin: Mahana no atua
    Secese
    zvětšit

    Mucha: Princezna Hyacinta

    zvětšit

    Vstup do pařížského metra

    Secese

    Secese (z latinského secessio, tj. odchod) byla posledním pokusem o vzkříšení jednotného slohu. Nazývala se rovněž Art Nouveau [nuvo], Jugendstil nebo Modern Style. Na přelomu 19. a 20. století začali umělci bojovat proti úpadku řemesel způsobeném tovární výrobou. Secese nejdříve zasáhla výtvarné a užité umění (bytové doplňky, šperky, příbory...), záhy se ale rozšířila také na módu, tanec, divadlo nebo literaturu. Pro secesi byla charakteristická filigránská zdobnost, ornamentálnost, plošnost, důraz na detail a kvalitní zpracování materiálu. Architekti se odvracejí od historizujících stylů, kombinují sklo s kovem a využívají nové jednotící prvky – odvážné křivky, elipsy, stylizované rostlinné motivy a dekorativní výzdoba (vitraje, mozaiky). Kromě obytných domů vznikají veřejné stavby jako nádraží, v Paříži potom stanice metra. Vrcholem secese jsou geniální stavby španělského architekta Antonia Gaudího (katedrála Sagrada Familia v Barceloně). Významnými secesními malíři byli Čech Alfons Mucha nebo Rakušan Gustav Klimt. V Čechách je skvostem secesní architektury pražský Obecní dům, Jan Kotěra postavil muzeum v Hradci Králové, Ladislav Šaloun Husův pomník na Staroměstském náměstí a Stanislav Sucharda pomník Františka Palackého v Praze. Secese ovlivnila také knižní kulturu. Velmi oblíbené začaly být bibliofilské tisky.

    zvětšit

    Gaudího Casa Milá posměšně přezdívaná Kamenolom
    zvětšit

    Gaudí: Sagrada Familia

    zvětšit

    Klimt: Polibek









  • Které secesní stavby znáš?
  • Moderní literatura v Čechách
    zvětšit

    Bílek: Slepci



  • Srovnej význam slov moderní, módní, moderna, móda, modernismus a modistka.
  • Moderní literatura v Čechách

    V Čechách se během 90. let 19. století ustavily tři hlavní skupiny umělců hlásících se k modernímu umění. Dekadenti Karásek, Procházka nebo Hlaváček se semkli kolem časopisu Moderní revue. Několik reformně orientovaných kněží vydávalo časopis Nový život, ustálilo se pro ně označení Katolická moderna. Nejvolnějším uskupením byli signatáři manifestu Česká moderna (1895), který sepsali Machar a Šalda. Nástup mladých umělců doprovázely bouřlivé polemiky s generací ruchovců a lumírovců, zvláště tzv. spory o Hálka a Vrchlického. Modernisty oslovil pouze Zeyer a zahraniční autoři.



    Následující generaci spisovatelů spojovalo v mládí nadšení pro anarchismus, proto bývají označováni jako buřiči. Šrámek, Gellner, Toman nebo Dyk přispívali do Neumannova časopisu Nový kult. K jejich tvorbě měl blízko i Petr Bezruč.
    zvětšit

    Obecní dům, náměstí Republiky

  • Kteří spisovatelé podepsali manifest České moderny?
  • Je manifest České moderny spíše uměleckým nebo politickým prohlášením?
  • Vyber hlavní myšlenky manifestu.
  • Jaký je názor autorů manifestu na umění, literární kritiku, společnost, vlastenectví a politiku?
  • Co víš o jednotlivých signatářích manifestu?
  • Internetové stránky
  • Impresionismus
  • Postimpresionismus
  • Symbolismus
  • Klimt, secesní malíř
  • Rodin, sochař
  • Gaudí, architekt
  • Pokorný: Vídeň 1900, článek
  • Secese
  • Secese
  • Secese
  • Secese
  • Secese
    Exkurze
  • Secesní Praha
  • Mucha museum, Praha
  • Obecní dům, Praha
  • Musée Rodin, Paříž
  • Gaudí, Barcelona

    zvětšit

    Mucha: Zodiac
  • Doporučená četba

  • Absintová panna aneb Smích pařížských kabaretů, přel. H.Zahradníčková, Tichá Byzanc, Praha 1997
  • Básníci pařížské bohémy, Odeon, Praha 1984
  • Básníci soumraku, Italská poezie pozdní secese, Paseka, Praha 2001
  • Česká básnická moderna, Praha 1987
  • Čapek, Karel: Francouzská poezie a jiné překlady, SNKLHU, Praha 1957
  • Dějiny českého výtvarného umění, 1890-1938, IV/1, Academia, Praha 1998
  • Důvěrný prostor, Nová dálka, Umění pražské secese, Enigma, Praha 1997 (katalog k výstavě)
  • Fischer, Jan O. a kol.: Dějiny francouzské literatury 19. a 20. století, 1. a 2. díl, 1789-1870-1930, Academia
  • Kouba, Pavel: Nietzsche, Filosofická interpretace, Československý spisovatel, Praha 1995
  • Kšicová, Danuše: Secese, Slovo a tvar, Masarykova univerzita, Brno 1998
  • Lamač, Miroslav: Myšlenky moderních malířů, Odeon, Praha 1989
  • Marek, Jaroslav: Česká moderní kultura, Mladá fronta, Praha 1998
  • Mrázovi, Bohumír a Marcela: Secese, Obelisk, Praha 1971
  • Mucha, Jiří: Alfons Mucha, Mladá fronta, Praha 1994
  • Neznámý Parnas, přel. J.Pokorný, Praha 1988
  • Nezval, Vítězslav: Moderní básnické směry, Československý spisovatel, Praha 1989
  • Nietzsche, Friedrich: Antikrist, přel. J.Fischer, Votobia, Olomouc 2001
  • Nietzsche, F.: Tak pravil Zarathustra, přel. O.Fischer, Votobia, Olomouc 1995
  • Osm básníků z Belgie, SNKLHU, Praha 1958 (Verhaeren, Maeterlinck...)
  • Pijoan, José: Dějiny umění, 8. a 9. díl, Odeon
  • Poezie přelomu století, Praha 1984
  • Pytlík, Radko: Na přelomu století, Československý spisovatel, Praha 1988
  • Schopenhauer, Arthur: Svět jako vůle a představa, přel. M.Váňa, Nová tiskárna, Pelhřimov 1998
  • Strohsová, Eva: Zrození moderny, Praha 1963
  • Wittlich, Petr: Česká secese, Odeon, Praha 1985
  • Zerbst, Rainer: Antoni Gaudí, Taschen, 1993
  • Vypracuj písemný referát o některé z uvedených knih.

    zvětšit

    Muchův plakát k představení Sarah Bernhardtové v roli Hamleta