on-line Tiráž on-line
 Elektronická učebnice literatury > Moderní umělecké směry > Anarchisté a buřiči > S.K.Neumann  © Radek Sárközi 

zvětšit

S.K.Neumann

zvětšit

Časopis Nový kult z roku 1901

STANISLAV KOSTKA NEUMANN

* 5. 6. 1875 (Praha)
† 28. 6. 1947 (Praha)


Stanislav Kostka Neumann byl velmi aktivním iniciátorem kulturního a společenského dění. Sám prošel bouřlivým uměleckým i názorovým vývojem od dekadence a symbolismu přes anarchismus, vitalismus, naturismus a civilismus až k proletářské poezii a komunismu. Byl především velmi plodným básníkem a pilným novinářem. Vydával a redigoval řadu významných časopisů – Nový kult, Šibeničky, Anarchistická revue, Kmen, Červen, Proletkult...
V pražské olšanské vile, kde žil až do roku 1904, se scházeli mladí anarchisté, např. jeho přátelé a souputníci z generace buřičů Šrámek, Toman a Gellner.
Neumann sice pocházel z dobře situované rodiny pražského advokáta a poslance, ale jeho otec brzy zemřel a spisovatel se musel živit sám jako redaktor novin a časopisů. Protože se orientoval hlavně na tiskoviny anarchistické a dělnické, byl často odkázán na finanční podporu svých příbuzných nebo přátel a strávil život v nouzi.
Roku 1894 byl zatčen a ve vykonstruovaném procesu s tzv. Omladinou odsouzen do vězení. V plzeňských Borech strávil 14 měsíců v samovazbě. Naštěstí byli všichni ze 68 anarchistů, pokrokářů a mladých dělníků amnestováni již v roce 1895, protože se jejich obvinění z tajného spolčování ukázalo jako falešné.
První světovou válku strávil jako sanitní vojín na jižní frontě v Albánii. Po vzniku samostatné republiky pokračoval v dráze levicového novináře, propagoval myšlenky socialismu a komunismu a vstoupil do Komunistické strany Československa. Z ní byl roku 1929 vyloučen, protože společně s dalšími šesti spisovateli pozvedl hlas proti novému gottwaldovskému vedení. Jeho obdiv k bolševickému Rusku se ovšem nikterak nezmenšil, jak dosvědčuje Neumannova kniha Anti-Gide z roku 1937, v níž ostře vystoupil proti Gidově publikaci Návrat ze Sovětského svazu, která kritizovala poměry v této zemi a nastupující stalinismus.
zvětšit

Neumann na Gellnerově karikatuře

zvětšit

Šibeničky

  • Co víš o anarchismu?
  • Působí toto hnutí i v současnosti? Na co se jeho stoupenci soustřeďují?
  • Dekadence a symbolismus
    Ve vězení se Neumann oddal četbě. Zaujala ho tvorba autorů z okruhu Moderní revue a inspirovala ho k prvním literárním pokusům, které shrnul do básnické sbírky Nemesis, bonorum custos (Spravedlnost, ochránkyně dobrých). Po propuštění začal s českými dekadenty a symbolisty úzce spolupracovat.
    Anarchismus a feminismus
    Neumannovi se příliš nelíbila pasivita ani okázalé estétství dekadentů. Stále více se zajímal o osudy obyčejných lidí a dělníků. Jeho náhledu na svět nejvíce odpovídaly myšlenky anarchistů. Zval je do své olšanské vily a všemožně je podporoval. Brzy se dostal do jejich čela jako vůdčí osobnost generace buřičů. Neumann se zabýval také feminismem. Přestože jeho vztahy s ženami nebyly prosty konfliktů a jeho rodinný život byl velice neuspořádaný, bojoval za práva žen a napsal na toto téma zajímavé knihy jako Dějiny lásky, Dějiny ženy nebo Monogamie.

    S.K.Neumann: Kniha mládí a vzdoru

    Neumannovo pojetí dekadence a symbolismu bylo velmi individualistické. Symbolem vzpoury proti zavedeným pořádkům mu byl Satan. Tato koncepce se odráží už v názvech jeho raných básnických sbírek – Jsem apoštol nového žití, Apostrofy hrdé a vášnivé, Satanova sláva mezi námi a Sen o zástupu zoufajících a jiné básně. Tyto Neumannovy knihy vyšly později pod společným názvem Kniha mládí a vzdoru.

    S.K.Neumann: Sen o zástupu zoufajících a jiné básně

    Vrcholem anarchistické etapy Neumannovy tvorby je sbírka Sen o zástupu zoufajících a jiné básně (1903). Titulní báseň Sen o zástupu zoufajících popisuje pouť zbídačených lidí, kteří nejprve hledají zastání u Boha, ale jeho trůn je prázdný, protože „Je mrtev Bůh, a země patří králům, / králům, již vládnou zlatem a pokrytectvím“. Lidé se tedy obrátí k Satanovi, který o sobě říká: „Já však jsem Život, já jsem síla a rozkoš a pýcha a vzpoura / a já žiji ve vás a vy žijíce žijete ve mně“. Velmi známou skladbou z této knihy je rovněž báseň Stráň chudých lásek.
    Almanach secese
    Neumannův organizační talent se projevil při redigování Almanachu secese (1896). Shromáždil v něm tvorbu autorů Moderní revue (Hlaváček, Karásek, Procházka, Březina) a Katolické moderny (Bouška, Dvořák). Přispěli do něj i Zeyer a Dyk. Machar a Sova účast odmítli.
    Nový kult
    Neumannův časopis Nový kult (1897-1905) se postupně vyprofiloval jako orgán anarchistického hnutí. Redakce propagovala myšlenku ničím neomezované individuální svobody. Příspěvky byly orientovány proti klerikalismu, militarismu, nacionalismu nebo politikaření levicových stran. Hlavním tématem byl boj za lepší postavení dělníků a žen.

  • Jaký je rozdíl mezi slovy kultura a kult?
  • Jaké je tvoje životní krédo? Zjisti původní význam tohoto slova.
  • Jak na tebe působí Neumannovy básně?
  • Přečti si celou báseň Sen o zástupu zoufajících.
  • Vitalismus a naturismus
    Neumann si udržel levicové přesvědčení po celý život. Ne vždy mu ale nechával průchod ve své umělecké tvorbě. Sbírky, ve kterých se vyvaroval politické tendenčnosti, patří k nejlepším. Jde o knihy přírodní (Kniha lesů, vod a strání) nebo milostné (Kniha erotiky) lyriky.










    zvětšit

    S.K.Neumann: Kniha lesů, vod a strání

    Básnickou sbírkou Kniha lesů, vod a strání (1914) složil Neumann hold přírodě a jejím krásám. Tato sbírka přírodní lyriky je považována za vrchol jeho tvorby. Můžeme v ní najít rysy vitalismu i naturismu.

    S.K.Neumann: Ať žije život!

    Stať Ať žije život! z roku 1913 můžeme označit za český manifest vitalismu. Dala název pozdější Neumannově knize.

    zvětšit

    Mucha: Příroda

  • Jak se ti líbí Neumannovy básně ze sbírky Kniha lesů, vod a strání?
  • Najdi v ukázkách rysy jednotlivých moderních uměleckých směrů.
  • Co je prolog?








  • Zrekapituluj Neumannovy názory na umění popsané v manifestu Ať žije život!
  • Souhlasíš s jejich autorem? Proč?
  • Civilismus
    Vedle vitalismu zaujal Neumanna také civilismus. Ten ovlivnil především básně shrnuté do sbírky Nové zpěvy, knihu statí Ať žije život! a sbírku fejetonů S městem za zády.

    S.K.Neumann: Nové zpěvy

    Básnická sbírka Nové zpěvy vznikla před 1. světovou válkou, ale vyjít mohla až na jejím konci (1918). Ústředním tématem této knihy je oslava moderní civilizace a techniky. Ve vstupním cyklu Zpěvy drátů Neumann velebí technické výdobytky, které propojují a sjednocují svět. Následují oddíly Zpěvy světel a Zpěvy z ticha (Skřivan). Později k nim ještě přibyly Zpěvy z lomozu (Chvála rotačky, Stavba vodovodu) a Zpěvy poválečné.

    Almanach na rok 1914
    Nadšení moderní civilizací, optimismus, pozitivní vztah k životu, přirozené kráse a všedním problémům sblížily Neumanna s nejmladší generaci umělců. Ti poprvé vystoupili v Almanachu na rok 1914. K nejvýznamnějším patřili bratři Čapkové a Otakar Theer. Výtvarný doprovod zajistil kubistický malíř Špála. Neumann přispěl do této ročenky básněmi Dub, Střevlíci a Cirkus.



  • Srovnej ukázky z Neumannova cyklu Zpěvy drátů s „ideální“ básní citovanou ve verneovce Paříž ve 20. století.
  • Proletářské umění
    Neumanna nadchlo vítězství bolševiků v Rusku a okamžitě se stal příznivcem komunismu. Vstoupil do Komunistické strany Československa a začal prosazovat vlastní pojetí proletářského umění. Na rozdíl od avantgardních spisovatelů a jiných levicově orientovaných autorů zdůrazňoval tendenčnost a věrnost ideologii. Umělecká kvalita pro něj nebyla příliš důležitá, jak je patrné z Rudých zpěvů. Na historii revolučních změn se zaměřil v knize Francouzská revoluce. Levicový nádech mají i jeho poslední básnické sbírky – Srdce a mračna, Sonáta horizontálního života (Staří dělníci) a Zamořená léta.

    S.K.Neumann: Rudé zpěvy

    Rudé zpěvy (1923) dokumentují Neumannův odklon od myšlenek anarchismu i od uměleckých zásad vitalismu, naturismu a civilismu. Obsahují tendenční básně, ve kterých se autor vyznává z obdivu ke komunismu, ruské revoluci a Leninovi. Řada básní vyzývá k násilné revoluci, vzpouře a otevřenému třídnímu boji.

    Červen a Proletkult
    Po vzniku Československa vydával Neumann levicové časopisy Červen (1918-1922) a Proletkult (1922-1924). Propagoval v nich hlavně myšlenky komunismu.

  • Co si myslíš o básních z Rudých zpěvů?
  • Jak Neumann využívá křesťanskou symboliku?
  • Proč se jako komunista uchýlil k náboženským motivům?
  • Jaký je tvůj názor na revoluce a revolucionáře?
  • Co si myslíš o komunismu?
  • Božena Neumannová
    (1882-1967)
    Božena Hodačová žila s Neumannem v době, kdy vydával časopis Nový kult a byl plně oddán myšlenkám anarchismu. V roce 1904 s ním utekla do Vídně. Kvůli nedostatku peněz se přestěhovali do Řečkovic u Brna, odkud byli vypovězeni za život v konkubinátu. Nakonec zakotvili v nedalekých Bílovicích nad Svitavou. Božena několikrát Neumanna opustila a navázala intimní vztah s Těsnohlídkem a Olbrachtem, ale i tyto milostné epizody skončily rozčarováním. Manželství uzavřené roku 1915 se rozpadlo už v roce 1922. Neumannová se živila jako novinářka a vydala autobiografické romány Jantarová stezka a Mezi lidmi.

    Božena Neumannová: Byla jsem ženou slavného muže

    Vzpomínková kniha druhé manželky S.K.Neumanna Byla jsem ženou slavného muže líčí odvrácenou tvář tohoto spisovatele. Neumannová velmi těžce snášela Bouřlivákův bohémský způsob života, věčnou chudobu a časté hádky. Velmi kriticky se dívá na jeho přátele – Tomana, Dyka, Gellnera, Majerovou, Demla, bratry Čapky a další významné umělce.



    Vzpomínky Boženy Neumannové vznikaly po manželově smrti v letech 1948-1951, v době totality a Neumannova kultu byly tudíž nepublikovatelné.
    zvětšit

  • Co si myslíš o Boženě Neumannové?
  • Měla si nechat své zážitky pro sebe?
  • Domníváš se, že říká pravdu? Lze to nějak ověřit?
  • Internetové stránky
  • Neumann, přehled děl
  • Neumann: Kniha lesů, vod a strání, celá sbírka
    Exkurze
  • Řečkovice u Brna
  • Bílovice nad Svitavou

    zvětšit

    Almanach na rok 1914
  • Doporučená četba

  • Kautmann, František: S.K.Neumann, Praha 1966
  • Lang, J.: Neumannův Červen, Praha 1957
  • Macháček, Miroslav: Stanislav Kostka Neumann, Praha 1985
  • Neumann, Stanislav Kostka: Básně I, SNKLU, Praha 1962
  • Neumann, S.K.: Dějiny lásky (5 dílů), Praha 1925
  • Neumann, S.K.: Dějiny ženy (4 díly), Praha 1929
  • Neumann, S.K.: Francouzská revoluce (3 díly), Praha 1929
  • Neumann, S.K.: Chvála pozemskosti, Odeon, Praha 1981
  • Neumann, S.K.: Kniha lesů, vod a strání, Odeon, Praha 1972
  • Neumann, S.K.: Konfese a konfrontace (2 svazky), Československý spisovatel, Praha 1988
  • Neumann, S.K.: Nové zpěvy, Rudé zpěvy, Anti-Gide, Orbis, Praha 1953
  • Neumann, S.K.: Podaná ruka, Mladá fronta, Praha 1962
  • Neumann, S.K.: Sám nejsi nic, Československý spisovatel, Praha 1975
  • Neumann, S.K.: Vzpomínky, Svoboda, Praha 1948
  • Neumannová, Božena: Byla jsem ženou slavného muže, Host, Praha 1998
  • Sebrané spisy S.K.Neumanna (23 svazků), Svoboda, pak Československý spisovatel, Praha 1948-56
  • Taufer, Jiří: Stanislav Kostka Neumann, Básník, jeho doba a odkaz, Československý spisovatel, Praha 1975
  • Vypracuj písemný referát o některé z uvedených knih.









    zvětšit

    Obálka Neumannovy básnické sbírky Satanova sláva mezi námi