on-line Tiráž on-line
 Elektronická učebnice literatury > Avantgarda > Dadaismus  © Radek Sárközi 

zvětšit

Duchamp: Fontána

zvětšit

Ernst: Žena ve vratké poloze

  • Myslíš si, že informace o počátcích dada jsou pravdivé, nebo jde o dadaistické mystifikace?
  • DADAISMUS

    Dadaisté poprvé veřejně vystoupili se svou produkcí roku 1916. Šokující představení se odehrálo v Kabaretu Voltaire ve švýcarském Curychu. Na scénu připochodovalo několik umělců; první začal křičet, další zpívat, ostatní cvičili. Jindy na ohlášený recitační večer vůbec nepřišli...
    Dadaisté se postavili negativně k dosavadnímu uměleckému i společenskému vývoji, vyznávali absolutní anarchii, iracionalitu a černý humor. V umělecké tvorbě upřednostňovali náhodu a nové tvůrčí postupy. Snažili se provokovat a šokovat publikum nesmyslnými výroky, skandálními výstupy nebo opovážlivými mystifikacemi. Dadaisté opovrhovali tradicí a klasickými uměleckými formami.
    K samotnému názvu dada prý dospěli náhodným zabodnutím pilníku (nože) do slovníku. Hračka, koníček, ano ano v ruštině a další významy slova dada tento směr nijak necharakterizují. Dadaisté využívali náhodu i ve výtvarné tvorbě, například obrazy malovali tak, že obarvili oslovi oháňku a dali za něj prázdné plátno. Úsilí dadaistů nejlépe vyhovovala technika koláže, kdy bez ladu a skladu spojovali náhodně vybrané motivy do celku, jehož estetický účinek byl minimální. Stejně vznikaly dadaistické texty. Prostě rozstříhali noviny, jednotlivé ústřižky losovali z pytlíku (klobouku) a pak je poskládali za sebou jako verše básně. Marcel Duchamp přišel s myšlenkou ready-mades – běžné předměty (věšák, lopatu, pisoár) vystavoval v galeriích jako umělecká díla.
    Ze Švýcarska se dadaismus rozšířil do Německa, USA, Francie a dalších zemí. Čelnými představiteli dadaismu byli vedle jeho zakladatelů Tristana Tzary a Hugo Balla také Němci Kurt Schwitters, Max Ernst (Dadamax) nebo Hans Arp, Francouz Francis Picabia, Američan Man Ray nebo Rakušan Raoul Hausmann. V Rusku měla k dadaismu blízko skupina OBERIU v čele s Daniilem Charmsem. Na české umění tento směr příliš velký vliv neměl. Roku 1923 se dadaistické hnutí rozpadá a většina členů pařížské dadaistické skupiny přechází pod vedením Bretona k surrealismu.
    zvětšit

    Man Ray: Ingresovy housle

    zvětšit

    Picabia: Adam a Eva
    Tristan Tzara (1896-1963)
    zvětšit

    Rumunský básník Samuel Rosenstock psal francouzsky a proslavil se pod pseudonymem Tristan Tzara [cara]. Pobýval v Curychu, kde založil dadaistické hnutí, které později přenesl do Paříže. Pro dadaismus získal skupinu kolem Bretona, který později založil surrealismus. Tzarovi se původně nové hnutí nelíbilo, ale později se surrealisty úzce spolupracoval. Tzara je autorem dadaistických manifestů a sbírek Dvacet pět básní, Přibližný člověk, Samo slunce silnice rudá nebo Země na zemi.

    zvětšit

    Man Ray: Tristan Tzara

    Tristan Tzara: Manifest dada

    Manifestů dadaismu vznikla celá řada. Tzara napsal Manifest pana Antipyrina (1916), Manifest dada (1918), Manifest pana Aa antifilosofa nebo Manifest dada o bezmocné lásce a trpké lásce. Pro dadaistické manifesty je typické, že parodují samotnou myšlenku manifestu i dada. Žádná tradiční hodnota ani nová myšlenka jim není svatá.

    Tzarova poezie

    Tzarovou oblíbenou postavou byl pan Antipyrin. Vystupuje nejen v některých manifestech dadaismu, ale také v autorových básních, které naplňují základní postuláty dada.

    zvětšit

    Man Ray: Fonetická báseň


  • Jaké jsou hlavní myšlenky Manifestu dada?
  • Zkus vytvořit báseň podle Tzarova návodu.
  • Co znamená jméno Antipyrin?
  • Jaký je tvůj názor na dadaistický výrok „žádáme zavedení simultánní básně jako komunistické státní modlitby, okamžité provádění velkodadaistické propagandy se 150 cirkusy ke vzdělání proletariátu, okamžité usměrnění všech sexuálních vztahů v internacionálně dadaistickém smyslu zřízením dadaistické pohlavní centrály"?
  • Raoul Hausmann (1886-1971)
    Rakušan Hausmann byl vůdčí osobností berlínského dadaismu. Honosil se titulem „dadasof“ a vydával mezinárodní revui Dada. Patřil k nejosobitějším dadaistickým hledačům. Ve svých výtvarných i literárních dílech využíval nové tvůrčí postupy. Po nucené emigraci z Německa pobýval v letech 1937 a 1938 v Čechách.

  • Pokus se o interpretaci básně Poselství.
  • Vysvětli význam slova optofónický.
  • Zarecituj Optofónickou báseň.
  • Raoul Hausmann

    Hausmannovy texty Poselství a Optofónická báseň originálně zpracovávají dadaistický princip náhody. Obě skladby jsou zdánlivě nesmyslné, přesto ale mohou na čtenáře působit velmi intenzivně.

    zvětšit

    Hausmann: Vítězství dada
    Kurt Schwitters (1887-1948)
    Schwitters byl vůdčí osobností hannoverské dadaistické skupiny Merz. Tímto názvem, který byl vytržen ze záhlaví dopisního papíru „Privat und Kommerzbank“, pojmenoval většinu svých koláží a také vlastní časopis.

    zvětšit

    Kurt Schwitters a Käte Steinitz: Hastroš

  • Co si myslíš o Schwittersově tvorbě?
  • Kurt Schwitters

    Pro Schwittersovy básně je typická originální grafická úprava. Jeho texty jsou zároveň výtvarnými artefakty.

    zvětšit

    Schwitters: Střízlivá obrazová báseň
    Schwitters: Abeceda zezadu

    z y x
    w v u
    ts r q
    ps n m
    lk i h
    g f e
    dc b a

    zvětšit

    Schwitters: Merz
    Hans Arp (1887-1966)
    Arp byl především výtvarným umělcem, ale psal také dadaistické básně, které nazýval „arpády“.

    zvětšit

    Arpova skulptura

    Hans Arp

    Arpova báseň Světadiv působí, jako by vznikla přesnou aplikací dadaistické metody rozstříhání novin. Slavný obrazový reliéf Vaječné prkno „vysvětluje“ tento malíř ve stejnojmenné básni.

    zvětšit

    Arp: Vaječné prkno

  • Zkus vytvořit dadaistický text nebo výtvarné dílo založené na principu náhody.
  • Daniil Charms
    (1905/1906-1942)
    Daniil Ivanovič Juvačev se proslavil pod pseudonymem Charms. Založil avantgardní skupinu OBERIU (Společnost reálného umění), která usilovala o dětské vidění světa nezatížené žádnými konvencemi. Svůj manifest zveřejnili roku 1928. Oberité se dostali do konfliktu se sovětskou mocí a Charms byl opakovaně vězněn. Nejprve ho odsoudili do vyhnanství v Kursku, roku 1941 byl znovu zatčen, tentokrát za „poraženecké nálady“. Zbavili ho trestní odpovědnosti a internovali na vězeňském psychiatrickém oddělení. Od té doby je považován za nezvěstného. Publikovat mohl jen zlomek textů určených dětem.

  • Co si myslíš o názoru oberitů, že „umění má svou vlastní logiku, která předmět nerozbíjí, ale pomáhá ho pochopit“?
  • Daniil Charms: Příběhy

    Většina Charmsových textů pro dospělé čtenáře mohla vyjít až po autorově smrti. Stalo se tak díky jeho znovuobjevení v 90. letech 20. století. K dadaismu se Charms blíží absurdními a groteskními příběhy, které vynikají černým humorem a anekdotickou stručností. Na svém cyklu Příběhy pracoval více než 10 let.



    „Zajímá mě jenom nesmysl. Jenom to, co nemá žádný praktický význam. Zajímá mě život jen ve svých nesmyslných projevech. Hrdinství, patos, odvaha, morálka, hygiena, mravnost, dojetí a hazard – to jsou slova a city, které nenávidím. Ale plně chápu a cením si zanícení a nadšení, inspirace a zoufalství, náruživosti a zdrženlivosti, prostopášnosti a cudnosti, zármutku a žalu, radosti a smíchu." (Charms)
    zvětšit

    Duchamp: Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce (Velké sklo)

  • Který Charmsův text tě zaujal nejvíce? Proč?
  • Sestavte z Charmsových nebo dadaistických textů krátké recitační pásmo.
  • Internetové stránky
  • Dadaismus
  • Dadaismus
  • Dada
  • Dada
  • Dada
  • Dada
  • Ernst, malíř
  • Arp, malíř
  • Arp, malíř
  • Arp, malíř
  • Picabia, malíř
  • Duchamp, výtvarný umělec
  • Duchamp, výtvarný umělec
  • Man Ray, výtvarný umělec
  • Schwitters
  • Schwitters, zvukové nahrávky
  • Schwitters
  • Schwitters
  • Charms, informace
  • Charms
  • Charms
  • Charms, sebrané spisy
  • Doporučená četba

  • Arp, Hans: Na jedné noze, přel. L.Kundera, Odeon, Praha 1988
  • Gimferrer, P., Petrová, E.: Max Ernst, přel. E.Hodoušek, Odeon, Praha 1993
  • Haló, je tady vichr – vichřice! Expresionismus, přel. L.Kundera, Československý spisovatel, Praha 1969
  • Charms, Daniil: Bába, Volvox globator, Praha 1996
  • Charms, D.: Čtyřnohá vrána, Hynek, Praha 1998
  • Charms, D.: Dobytku smíchu netřeba, přel. M.Hnilo, Argo, Praha 1994
  • Charms, D.: Let do nebe, Volvox globator, Praha 1997
  • Charms, D.: Reakční žonglérství, Brody, Praha 1996
  • Kundera, Ludvík: Dada, Jazzová sekce, Praha 1983
  • Kundera, L.: Dada panoráma, IN: Světová literatura, č. 1-6/1966
  • Petránský, Ľudovít: Písmo a obraz, Pallas, Bratislava 1971
  • Tzara, Tristan: Paměť člověka, přel. Z.Lorenc, Odeon, Praha 1966
  • Vypracuj písemný referát o některé z uvedených knih.

    zvětšit

    Hausmann: Duch této doby