Od 11. května 2020 bude možná osobní přítomnost žáků 4. ročníku maturitních oborů a 3. ročníku učebních oborů, a to zejména za účelem přípravy na maturitní a závěrečné zkoušky. Docházka do školy není povinná a bude probíhat ve skupinách v maximálním počtu 15 žáků podle rozpisu, který zveřejníme do 7. května.
Ostatní žáci přístup do školy nemají!
Přečtěte si prosím následující podmínky přítomnosti žáků ve škole. Pokud je některý z žáků nebude dodržovat, bude z přípravy k MZ nebo ZZ vyřazen. Dále Vás žádám, abyste třídnímu učiteli do středy 6. května sdělili, zda se přípravy ve škole zúčastníte. Pokud ano, jste povinni vyplnit a podepsat čestné prohlášení, které si můžete stáhnout zde. Odevzdáte jej při zahájení přípravy.
Následující informace vycházejí z metodiky MŠMT „Ochrana zdraví a provoz středních škol a konzervatoří pro období přípravy na maturitní a závěrečnou zkoušku a absolutorium v konzervatoři v období do konce školního roku 2019/2020“, vydané dne 30. dubna 2020.
Odkaz na kompletní metodiku MŠMT najdete zde.
PODMÍNKY PŘÍTOMNOSTI ŽÁKŮ VE ŠKOLE:
- Cesta ze školy a do školy
Při cestě do školy a ze školy se na žáky vztahují obecná pravidla chování stanovená krizovými opatřeními, zejména:
- Zakrytí úst a nosu ochrannými prostředky.
- Dodržení odstupů 2 metry v souladu s krizovými nebo mimořádnými opatřeními.
- Příchod ke škole a pohyb před školou
- Platí zákaz shromažďování osob před školou; žáci vstupují ihned do školy, vstupní dveře budou otevřené.
- Před školou musí žáci dodržovat odstupy 2 metry v souladu s krizovými nebo mimořádnými opatřeními.
- Pro všechny osoby nacházející se před školou platí povinnost zakrytí úst a nosu.
- Jednotlivé skupiny žáků budou přicházet do školy přesně podle rozpisu, ne dříve.
- Vstup do budovy školy
- Vstup do budovy školy je umožněn pouze žákům, nikoliv doprovázejícím osobám.
- Každému žákovi bude při vstupu do školy změřena tělesná teplota bezkontaktním teploměrem. Žák, který bude mít teplotu vyšší než 37,5°C, nebude vpuštěn do školy.
- Všichni žáci i zaměstnanci školy nosí ve společných prostorách roušky.
- Každý žák bude mít s sebou na den minimálně 2 roušky a sáček na uložení roušky.
- Budou vymezeny prostory, ve kterých se žáci mohou pohybovat.
- Žák je povinen dodržovat stanovená hygienická pravidla; jejich opakované nedodržování je důvodem k nevpuštění žáka do školy, resp. k vyřazení žáka z přípravy.
- V šatnách se žáci pouze přezují, případně odloží svrchní oděv, a okamžitě odcházejí do určené učebny.
- V budově školy
- Přesuny skupin žáků, pohyb na chodbách, návštěva toalet, společných a venkovních prostor budou organizovány tak, aby byly minimalizovány kontakty jak mezi skupinami, tak jednotlivci včetně zaměstnanců školy.
- Při přesunech se budou dodržovat odstupy 2 metry.
- Ve společných prostorách se budou střídat jednotlivé skupiny žáků. Před opuštěním třídy si všichni žáci na celou dobu mimo třídu nasadí roušky.
- Toalety budou vybaveny dezinfekčním mýdlem v dávkovači a elektrickými osoušeči, případně papírovými ručníky pro bezpečné osušení rukou.
- Nádoba na dezinfekci s dávkovačem a jednorázové papírové ubrousky pro bezpečné osušení rukou budou umístěny na umyvadle ve školní jídelně a v šatnách na pracovišti Kyjovská.
- Dezinfekční prostředky na ruce budou k dispozici ve třídách.
- Ve třídě
- Neprodleně po přezutí, popřípadě po příchodu do třídy, musí každý použít dezinfekci na ruce. Doporučuje se i předchozí umytí rukou (důkladně 20 až 30 sekund vodou a tekutým mýdlem).
- Maximální počet žáků ve skupině je 15 s tím, že je nezbytné dodržet zásadu jeden žák v lavici ve třídě.
- Připouští se střídání více vyučujících u jedné skupiny žáků, pokud je to nezbytné ve vztahu k přípravě na závěrečnou nebo maturitní zkoušku.
- V průběhu pobytu ve třídě nemusí žáci ani učitel nosit roušku, pokud je zachován rozestup 2 metry. Pokud dochází k bližšímu kontaktu (např. při skupinové práci), musí se roušky nosit i ve třídě. Žáci se řídí pokyny vyučujícího.
- Při sejmutí roušky si každý žák ukládá svou roušku do sáčku.
- Ve třídě bude takové rozmístění lavic, které umožní dodržet doporučený odstup mezi žáky – 2 metry.
- Žáci si po každém konzultačním bloku vydezinfikují nebo umyjí ruce ve své třídě.
- V každé třídě je nezbytné často větrat (minimálně jednou za hodinu po dobu 5 min).
- Škola vede evidenci o docházce žáků do školy.
- Specifická pravidla pro organizaci praktického vyučování
- Dodržují se stejná pravidla jako ve škole.
- Při realizaci praktického vyučování v gastronomických oborech je nutné dodržovat také zvýšené hygienické podmínky aktuálně stanovené pro provoz stravovacích služeb, a to ve vazbě na doporučení MZ.
- Současně je potřeba dbát na to, aby mezi žáky navzájem a dalšími osobami účastnící se praktického vyučování docházelo ke kontrolovanému předávání pomůcek s možným využitím dezinfekce.
- Při podezření na možné příznaky COVID-19
- Nikdo s příznaky infekce dýchacích cest, které by mohly odpovídat známým příznakům COVID-19 (zvýšená tělesná teplota, kašel, náhlá ztráta chuti a čichu, jiný příznak akutní infekce dýchacích cest), nesmí do školy vstoupit.
- Pokud žák vykazuje některý z možných příznaků COVID-19, opustí školu v nejkratším možném čase a s použitím roušky a požadovaného odstupu. O podezření informuje škola spádovou hygienickou stanici. Ostatní žáci budou umístěni do jiné místnosti, dokud není známý zdravotní stav indisponovaného žáka.
- Pokud se u zaměstnance školy příznaky objeví v průběhu práce, resp. vyučování, školu opustí v nejkratším možném čase s použitím roušky a požadovaného odstupu. Žáci budou umístěni do jiné místnosti, dokud není znám zdravotní stav indisponovaného zaměstnance školy.
- Pravidla pro poskytování školního stravování ve školní jídelně
Ve školní jídelně bude umožněno stravování žáků a zaměstnanců od 11. května za těchto podmínek:
- Strávníci si musí stravu objednat prostřednictvím portálu strava.cz.
- Mohou se stravovat pouze žáci závěrečných ročníků, kteří jsou daný den přítomni ve škole.
- Žáci se budou stravovat ve skupinách, v kterých byli ve třídě, podle stanoveného rozpisu.
- Před vstupem do jídelny si každý strávník umyje ruce či použije dezinfekci na ruce.
- Pokrmy vydává personál včetně čistých příborů a pití. Strávníci si sami jídlo a pití nenabírají a neberou si ani příbory.
- Při stravování jsou zajištěny rozestupy 2 metry.
- Rouška se odkládá pouze při samotné konzumaci jídla a pití, a to do vlastního sáčku.
- Jinak se dodržují zvýšenou měrou běžná hygienická pravidla.
- Osoby s rizikovými faktory
Ministerstvo zdravotnictví stanovilo následující rizikové faktory:
- Věk nad 65 let s přidruženými chronickými chorobami.
- Chronické onemocnění plic (zahrnuje i středně závažné a závažné astma bronchiale) s dlouhodobou systémovou farmakologickou léčbou.
- Onemocnění srdce a/nebo velkých cév s dlouhodobou systémovou farmakologickou léčbou, např. hypertenze.
- Porucha imunitního systému, např. a) při imunosupresivní léčbě (steroidy, HIV apod.), b) při protinádorové léčbě, c) po transplantaci solidních orgánů a/nebo kostní dřeně.
- Těžká obezita (BMI nad 40 kg/m2).
- Farmakologicky léčený diabetes mellitus.
- Chronické onemocnění ledvin vyžadující dočasnou nebo trvalou podporu/náhradu funkce ledvin (dialýza).
- Onemocnění jater (primární nebo sekundární).
- Co dělat v případě, že žák patří do rizikové skupiny
Do rizikové skupiny patří žák, který osobně naplňuje alespoň jeden bod uvedený výše nebo pokud některý z bodů naplňuje jakákoliv osoba, která s ním žije ve společné domácnosti.
Doporučuje se, aby zákonní zástupci nebo zletilý žák zvážili tyto rizikové faktory, pokud žák patří do rizikové skupiny, a rozhodli o účasti žáka na vzdělávacích aktivitách s tímto vědomím.
- Prohlášení
- Při prvním vstupu do školy předkládá žák čestné prohlášení, které je možné podepsat před vstupem do školy.
- Prohlášení u nezletilých žáků je podepsáno také zákonným zástupcem. Jedná se o písemné seznámení s vymezením rizikových skupin stanovených Ministerstvem zdravotnictví o písemné čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění (např. horečka, kašel, dušnost, náhlá ztráta chuti a čichu apod.).
- Pokud zákonný zástupce nebo zletilý žák tyto dokumenty nepodepíše, nebude žákovi osobní účast ve škole umožněna.
Havlíčkův Brod 4. května 2020
Mgr. Jiří Forman
ředitel školy