V hodinách českého jazyka a komunikace jsme se věnovali frazeologii, proto jsme se v rámci projektové práce rozhodli výtvarně zpracovat některé frazémy a formou dotazníků zjistit, jak dnešní mládež frazémy zná. Cílem ztvárněných frazémů je pobavit a přiblížit toto téma.
Frazémy neboli idiomy jsou ustálená slovní spojení. Člení se na:
- přísloví ( Ať levice neví, co činí pravice.)
- přirovnání (zima jako v Rusku)
- rčení (sedm tučných a sedm hubených let)
- pranostiky (Únor bílý – pole sílí.)
- pořekadla (Odvážnému štěstí přeje.).
Některé pocházejí z antiky, bible nebo z historie (např. Achillova pata), ty se nazývají kulturní (knižní) frazémy.
Nejdříve jsme vybírali frazémy vhodné k výtvarnému zpracování. Zařadili jsme i jeden, ve kterém se objeví dost jadrný český výraz. Doufáme, že nám to i ten nejpřísnější puritán odpustí.
1. Udělat kozla zahradníkem (Svěřit něco nepravé osobě)
2. Dopadli jak sedláci u Chlumce (Váže se k povstání sedláků v Chlumci roce 1775. Povstání bylo potlačeno a sedláci byli
uvězněni a pověšeni).
3. Ševče, drž se svého kopyta (Máme dělat to, v čem se nejlépe vyznáme, a nemáme se plést jiným do řemesla.
Při průzkumu prováděném na naší škole jsme studentům 1. – 3. ročníku ukázali 14 obrázků, ke kterým měli napsat, jaký frazém kresba představuje. Vedle správných odpovědí (psány tučně) jsme získali i odpovědi chybné, které ale tento handicap nahrazovaly svou originalitou:
4. Holá prdel, holé neštěstí / Mít prdelní ksicht
5. Mít máslo na hlavě / Máslem gel na vlasy nenahradíš
6. Nahoře huj, vespod fuj / Hermafrodit na procházce
7. Bez práce nejsou koláče / Je líný jako veš
8. Mít knedlík v krku / Jestli jsi jedlík, strč tam ještě knedlík
9. Až pokvetou hrábě / Svíjí se kolem chlapa, jako kytka kolem pohrabáče.
10. Jaký otec takový syn – jablko nepadá daleko od stromu / Za krádež jablka do basy
11. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá / kdo se bojí, nesmí do lesa
12. Mít nůž na krku / Krve by se v něm nedořezal
13. Čumí jako bacil do lékárny / Čumí jako puk
14. Na svatého Jiří vylézají hadi a štíři / Svatý Jiří, rád hady a štíry
15. Láska hory přenáší / Zlomit srdce způsobem, jakým skončil Titanic
16. Jde po tom jak slepice po flusu / Ani to kuře to nežere
17. Sedí si na uších / Pro bezdomovce i taška z Billy dobrá
Průzkumu se zúčastnilo téměř 140 žáků. Výsledky jsme zaznamenali pomocí grafů.
Na prvním grafu je procentuálně vyjádřená úspěšnost ve všech testovaných třídách (4 třídy)
Z grafu vyplývá, že nejúspěšnější v řešení byla třída A3, nejméně se dařilo třídě H1.
Následující graf zobrazuje úspěšnost v testovaných třídách.
Po skončení testování byli studenti dotázáni, jaké výtvarné zpracování frazémů je nejvíce zaujalo.
Přehled nejúspěšnějších obrázků:
- Mít prdelní ksicht. 33 hlasů
- Čumí jako bacil do lékárny. 13 hlasů
- Jablko nepadá daleko od stromu. 12 hlasů
- Láska hory přenáší. 9 hlasů
Závěrem bychom chtěli poděkovat všem zúčastněním studentům, kteří k testování přistupovali zodpovědně, dále učitelům, již nám při našem testování vyšli vstříc, a pracovnicím školního informačního centra, kde jsme mohli dotazníky vytisknout, a také vám, kteří jste strávili svůj čas čtením tohoto projektu.
Studenti třídy E3.