Jak učebnici používat
|
METODICKÁ PŘÍRUČKA
Protože v Čechách není dosud používání elektronických učebnic příliš rozšířené, vznikla tato stručná metodická příručka, která má pomoci učitelům v co nejefektivnějším používání této učebnice.
Obavy, že nebudete umět s učebnicí pracovat, nejsou na místě, protože s ní lze pracovat úplně stejně jako s běžnými učebnicemi. Na rozdíl od nich ale máte k dispozici obrovskou škálu dalších možností.
|
Poznámka: Úkolem učebnic a dalších učebních textů není, aby se žáci jejich obsah naučili nazpaměť. Mají sloužit studentům i učitelům k efektivní a zajímavé výuce.
|
Příprava na hodiny
|
Příprava na hodiny
V učebnici najdete spoustu zajímavých informací a perliček, které autoři do běžných učebnic nezařadili. Stačí si tedy přečíst danou kapitolu a vypsat si nejzajímavější pasáže. Tento způsob ale svádí k metodě výkladu, která by se neměla používat vůbec, protože je zcela neefektivní.
|
Tento způsob využívání učebnice je nejhorší. Učebnice je určena žákům, učitelé žádné učebnice nepotřebují.
|
Využití v hodinách
|
Využití v hodinách
Pokud chcete, aby žáci pracovali s textem, stačí danou část učebnice vytisknout a studentům texty rozdat. Můžete jim vytisknout zajímavé ukázky nebo výkladové pasáže. Nemusíte tisknout pro každého žáka stejný text, někdy stačí jeden text do lavice (pro dva) nebo pro celou skupinu. Pokud se rozhodnete použít metodu skupinového vyučování, doporučuji vytisknout pro každou skupinu jiný text. Jedna skupina může pracovat s výkladovou částí, další s některou z ukázek atd. Při závěrečné prezentaci si pak skupiny získané informace vymění. Doporučená literatura na konci každé kapitoly dobře poslouží při zadávání samostatných referátů.
|
Úkoly vám mohou posloužit jako inspirace, kudy se ve výuce ubírat, nejsou však závazné. Jejich obtížnost je záměrně různorodá. Jsou zde úkoly analytické i kreativní.
|
Využití v hodinách s počítačem
|
Využití v hodinách s počítačem
Pokud můžete ve svých hodinách využívat počítač nebo smíte vzít žáky do počítačové učebny, stačí studenty posadit k počítači a dát jim obdobné úkoly jako v běžných hodinách. Studenti si mohou prohlížet nejen učebnici, ale také internetové odkazy, které v ní najdou. Následně si mohou připravit krátkou prezentaci, ve které tyto odkazy představí. Protože nejsou všechny stránky v češtině, osvěží si i svoje znalosti angličtiny, případně dalších jazyků. Velmi efektivní je používání učebnice v běžné třídě s pomocí digitálního dataprojektoru připojeného k notebooku nebo počítači. Ideální by bylo ještě připojení takového počítače k internetu.
|
Součástí učebnice jsou konkrétní úkoly pro žáky, kteří chtějí studovat samostatně.
Pokud bude učebnice volně dostupná na školních počítačích, určitě si k ní žáci najdou cestu během přestávek nebo volných hodin.
|
Kapitoly
Učebnice obsahuje 4 typy kapitol. Vstupní kapitoly (například Starověké písemnictví) uvádějí do problematiky určitého období. Tematické kapitoly (například Egypt) se podrobně věnují dané oblasti, směru nebo tématu. Vlevo nahoře je uveden jejich obsah. Biografické kapitoly (například Kolář) se zaměřují na jednoho klíčového spisovatele. Speciální kapitoly (například tato) obsahují další informace.
|
POPIS UČEBNICE
Kapitola vždy začíná úvodem, ve kterém se uvádějí obecné rysy daného směru a jeho nejvýznamnější představitelé z různých uměleckých oblastí. U biografických kapitol zde najdete základní životopisné údaje.
Krátká ukázka
Kratší ukázky bývají uvedeny přímo v textu a jsou na bílém podkladě jako ukázky delší. Neuvádí se u nich bibliografický údaj.
|
Vybrané citace jsou uvedeny přímo v textu. Pokud jde o básně, jednotlivé verše odděluje znak „/“ a sloky znak „//“.
|
Historie, periodizace
Některé kapitoly jsou doplněny stručnými historickými údaji, případně periodizací.
Poznámka: Méně významné nebo doplňující informace jsou vyznačeny kurzívou.
|
Autor (životopisná data)
Stručný medailon představuje autora příslušné ukázky. Kromě životopisných údajů obsahuje i výčet jeho tvorby.
|
Autor: Název díla
Základním stavebním prvkem učebnice je blok, jehož součástí je nadpis, který obsahuje jméno a příjmení autora + název vybraného díla. Následuje stručná charakteristika uvedeného díla a ukázka z něj. V levém sloupci je medailon autora, případně jeho podobizna, v pravém sloupci najdete úkoly, poznámky nebo další obrazový materiál
|
Nadpis
V učebnici se vyhýbáme hodnocení děl i jejich autora. To by mělo být hlavní náplní vyučování.
K ukázkám se vztahují konkrétní úkoly.
Ponecháváme na učiteli, které z nich si vybere a jakou formou je budou žáci plnit.
Lze na ně odpovídat pouze ústně, vybrané úkoly může řešit skupina žáků, mohou být zpracovány formou referátu nebo slohového cvičení. Další mohou posloužit jako projekty, náměty pro diskuzi atd.
Tečka označuje úkol.
|
|
Další autoři a jejich díla
Jelikož není možné podrobně se věnovat všem příslušníkům daného směru, někteří autoři (díla) jsou vyjmenováni na konci učebnice.
|
|
Internetové stránky
Elektronická učebnice literatury je první učebnicí, ve které najdete vybrané odkazy na internetové stránky. Mohou sloužit jako zdroj pro další úkoly a rozšiřující učivo.
Internetové stránky mohou časem zaniknout, přemístit se nebo být dočasně z nějakého důvodu nedostupné. Změny budou zaneseny do aktualizovaných verzí učebnice, které budou vycházet každý rok. I zaniklé stránky lze dodatečně vyhledat na webu www.archive.org.
Některé internetové stránky nemusejí být obsahově nebo formálně příliš kvalitní, ale v učebnici najdete ty nejlepší weby k tématu.
Exkurze
Exkurze lze realizovat přímo, nebo alespoň formou virtuální návštěvy dané internetové stránky.
Filmy
Zde najdete vybrané umělecké filmy, které stojí za zhlédnutí.
Tipy
Zbylé tipy do výuky najdete pod tímto názvem.
|
Doporučená četba
Výčet děl v doporučené četbě je záměrně dost široký a různorodý.
Najdete zde beletrii, například historické a životopisné romány.
Jsou zde vybrané knihy autorů ukázek, někdy se i opakují.
Dále zde najdete popularizační příručky.
Nechybějí ani práce teoretické.
Někdy uvádím také slovníky, encyklopedie a různé přehledy, ale pouze ty kvalitní.
Neopomíjím ani výtvarné publikace a katalogy k výstavám.
Ojediněle upozorňuji na důležité časopisy.
Různorodost výběru publikací umožňuje přizpůsobit náročnost knihy (případně referátu z ní) schopnostem žáka.
Santiniho Kaple sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře
Velmi bohatý je obrazový materiál. Většinu reprodukcí a fotografií lze zvětšit kliknutím na ně. Tučné popisky k obrázkům uvádějí autory příslušného směru, o kterém pojednává daná kapitola. Ostatní popisky jsou psány běžným písmem.
|
Úkoly
Připrav si referát o některé z uvedených knih nebo internetových stránek.
Vypracuj písemný referát o některé z uvedených knih.
Obdobné úkoly se opakují ve všech kapitolách učebnice, protože samostatná práce žáků a vlastní zkušenost s četbou je základem literární výchovy.
Referáty mohou mít nejrůznější podobu, nemusí vždy jít o celou knihu, ale pouze vybranou kapitolu.
Žáci mohou knihy pouze představit nebo srovnat, analyzovat, převyprávět obsah atd.
Poznámka: Věřím, že se vám bude s učebnicí pracovat dobře a těším se na vaše ohlasy, případně i další tipy, jak naši učebnici využívat co nejefektivněji.
Našli jste v učebnici nějaký překlep, nebo dokonce věcnou chybu? Dejte mi o tom vědět, abych ji mohl co nejdříve opravit: eucebnice@volny.cz.
|