Tomáš Štítný ze Štítného: Knížky o devieti staviech lidských podobných k devieti kóróm anjelským

O závisti, o tom hřiechu
Druhý úhlavní hřiech jest závist; a ta vždy se drží pýchy, neb pýcha jest mátě závisti. A kto by záviděl, by pýchy té nejměl v srdci, že by jen sám chtěl nad jiné chválu jmieti? A také, kto je tohoto pyšného srdce, že by chtěl nad jiné chválu jmieti, uzří-li slovútnějšieho, vzávidí jemu; ani by chtěl rovně mieti, a tak i rovnému závidí i menšiemu, nechtě, a také boje se, aby sám nepotuchl v své slovútnosti kdyby menší přišel k chvále. A pakli vidí závistivé srdce, že v ničemž nemóž chvály jmieti a tiem větším v sobě ohněm prahnuti bude. Vida čest a chválu spravedlivú odvodí ty závistivý; lécieť, zda by ten padl, komuž závidí. A tak, jakož Písmo die „Ďábelskú závistí přišla je smrt na svět: a ktož jsú s jeho strany, ti v tom jeho následují." I jest závist hřiech najďábelštější a nenie v něm ijedné lahody, jen mučí vždy srdce toho, ktož závidí, že jakož ďábel vždy své peklo s sebú nese, taktéž závistivý v svém srdci vždy má svú muku s sebú. Neb poňavadž bóh dobrý vždy svú dobrotu svým ukazuje, závistivý má z dobroty božie muku v svém srdci. A když muku má z božie dobroty, ó kaká jej potká muka z upřiemé božie spravedlnosti, když hodnú muku své zlosti vezme! A zdali zřejmá zlost nenie do závistivého, an by i sám nechtěl ničemuž dobrému radějše, nežli by také jměl v tom sobě rovni, aneb aby jiný jměl obapol dobrého toho?
A tak jest básnička o tom položena v jedněch školních knížkách, že jeden král jměl dva člověky na svém dvoře a znal každého z nich v jeho zlosti. Jeden z těch byl na sbožie velmi lakom a druhý byl velmi závistivý. A král zavolaje před se obú spolu, slíbi jima, což který bude prositi z nich, že to jemu dá a dvé to druhému. A lakomý nebude chtieti napřed prositi, aby pak jměl to dvé, což onomu bude dáno; a závistivý, nechtě, by onen dvé to jměl, což by on prosil sobě, také nebude chtieti za nic prositi. Až král, nasměje se juna, nebude chtieti bez toho býti, káže, aby jednokrát prosil za něco některý z nich. A závistivý uteče se prosbu, i bude krále prositi, aby jemu král kázal jedno oko vylúpiti na to, aby pak tovařiši jeho obě vylúpili. Za nic dobrého nechtěl prositi, aby té žalosti nejměl, když by to dvé jměl tovařiš jeho.

  • Výbor z české literatury od počátků po dobu Husovu